Er komt weer water uit de pomp van het Lieftinckmonument

• Bericht auteur:
  • Berichtcategorie:Algemeen

LIEFTINCKPLEINTJE

Muiderberg is vanaf vandaag, 26 mei 2023, een officieuze ‘straat’-naam rijker: het Lieftinckpleintje. Het Lieftinckmonument, ontworpen door de kunstenares Jocke Overwater, is op initiatief van de gemeente onlangs verplaatst naar dit tot nu toe naamloze pleintje aan zee, gelegen bij de openbare trap naar het strand. Omdat het kunstwerk niet langer op privéterrein staat, kan er na vier jaar droogte weer water uit de pomp stromen. Fijn voor strandbezoekers, passerende fietsers, wandelende hondenbezitters en andere bewoners c.q. recreanten.

Door de vergrote zichtbaarheid doet het gemeentelijke monument nog meer recht aan het eerbetoon voor de in de oude pastorie in Muiderberg geboren Pieter Lieftinck, de eerste naoorlogse minister van Financiën. Mede door de even beroemde als beruchte geldsanering in september 1945 heeft hij de door de oorlog getroffen Nederlandse economie weer tot bloei weten te brengen (meer hierover op de site www.encyclopediemuiderberg.nl.

Onderstaand een impressie:

Lieftinckpleintje. Het pleintje aan zee is door de gemeente op initiatief van en in samenwerking met enkele inwoners verfraaid. De betonnen banken zijn van houten planken voorzien (met dank aan Arie Bruin) en de betonnen boombank is vervangen door een houten exemplaar. Voorts is het zicht op het beton verminderd door de aanplant van beukhagen. Kers op de taart is het Lieftinckmonument, een kunstwerk dat tevens een pomp bevat. Het is verplaatst van de Dorpsstraat naar het pleintje aan zee om de waterleverantie te kunnen hervatten.
De burgemeester spreekt. Foto spreekt voor zichzelf. Links Henk van der Veen en rechts van hem Harry Mock. Die was zeker bang dat door de harde wind de geluidsbox zou omwaaien.
Heronthulling. In september 1991 was de officiële onthulling, verricht door de toenmalige minister Wim Kok van Financiën en Wim Duisenberg, president van De Nederlandsche Bank. Op 26 mei 2023 werd de onthulling, op de nieuwe plek, dunnetjes overgedaan. Burgemeester Han ter Heegde (links) verwijdert samen met Henk van der Veen – secretaris van de Stichting Strandrecreatie Muiderberg – de Muiderbergse vlag.
Han tapt water. De burgemeester schenkt als eerste zijn bekertje vol met vers drinkwater.
. Klinken op het resultaat. Daarna wordt er geklonken op het tweede leven van het Lieftinckmonument. Naast het monument staan Han ter Heegde en Henk van der Veen. Vooraan staat Harry Mock, destijds initiatiefnemer van het Lieftinckmonument en een van de stille krachten achter de verplaatsing van het monument. Zijn motto: als er ergens een pomp aan zit, dan behoort er ook water uit te komen.

Wijkadviseur Annemarie van Embden (rechts) en José Hoeve (werkvoorbereider) worden bedankt voor hun grote inspanningen om de verplaatsing van het monument tot een goed einde te brengen.
Eric spreekt. Eric Mackay voert het woord namens het kerngroepje ‘verfraaiing betonblokkenplein’. Vanuit zijn huis kijkt hij uit op het pleintje.
De vlag hangt uit, maar waarschijnlijk niet voor de her-ingebruikneming van de pomp.

Met dank aan Johan Smit voor het geluid en het maken van de foto’s.

Tom Scherder (Gooise Meren) voor zijn creatieve en communicatieve bijdragen.

Voorts nogmaals dank aan de sponsors van vandaag:

De gemeente Gooise Meren voor de drankjes en de bitterballen.

De Vereniging Dorpsraad Muiderberg voor de bedrukte bekertjes.

De Stichting Strandrecreatie Muiderberg voor de herdruk van het Lieftinckboekje.

De muzikale omlijsting was in handen van Miranda Melger (zang) en Roy Mock (keyboard)